Påverkar våra känslor oss när vi pratar och har dialog med andra?
Vi tycker för det mesta att vi är rätt bra på att kommunicera, kanske har vi fått återkoppling från andra att vi är bra på det. Vad är det då som gör att vi ibland misslyckas med vår kommunikation? Mark Goulston har skrivit om flera intressanta anledningar: Obalans mellan våra kommunikationsstudier är en anledning, en del av oss föredrar att förklara och andra att ventilera. Om jag är en person som föredrar att ventilera så kan det vara så att jag uppfattar den som vill förklara som nedlåtande, om den som gillar att förklara uppfattar kan uppfatta personer som ventilerar som ytliga. Det är så lätt att vi fastnar i vår bedömning av olika individers sätt att kommunicera så vi slutar att lyssna på vad personen verkligen säger. Mark Goulston beskriver att när vi möter beteenden som avviker från vårt eget beteende reagerar vi känslomässigt. Amygdalan, den del av vår hjärna som hanterar informationen från yttervärlden, syn och hörselintryck, ”kidnappas”! Reaktionen är att stänga av vår uppmärksamhet, vi slutar att lyssna. Att motverka en sådan reaktion kräver stor ansträngning av oss, vi kan till och med reagera med att förstärka våra naturliga beteenden och bli än mer frustrerade. Chansen att vi lyssnar på den andra personen blir då minimal. Vi kan enbart ha kontroll över vårt eget beteende och kan inte kontrollera andra för att undvika dessa krockar. Lösningen är att utveckla sitt eget sätt att kommunicera och lyssna. När våra känslor säger åt oss att inte lyssna och orimligt att ändra vårt sätt för att andra ska förstå oss så kan vi gå emot den känslan. Så fort samtalet lugnat sig kommer känslorna att avta, nu kan vi använda smartare strategier för att föra ett samtal. Så genom att inte låta känslorna styra över dig och sköta samtalet kommer du känna självrespekt och självkänslan börjar växa. Du kan hålla huvudet kallt, lugnt, samlat och vara koncentrerad. Kommunikation/dialog i situationer som gjort dig frustrerad tidigare kommer inte ta en massa energi som du kan lägga på annat än att hantera dina känslor. Vinsterna är många och du kommer att nå fram med ditt budskap. Hur kan jag lära mig att hantera upprörda personer Kanske bemöter vi upprörda personer genom att prata mer och försöka förklara för dem hur vi menar, om vi nu instället ber dem berätta för oss hur de tänker och känner. Först när personen fått berätta hur de känner och tänker kan kan de börja lyssna på det du har att säga. Som lite hjälp på traven kommer här några frågor som vi kan ställa för att få personen att berätta för oss varför de är upprörda: • Vad är du mest frustrerad över? • Vad är du orolig för? • Vad behöver du i denna situation? Viktigast är att endast lyssna på personen och inte gå in i att försvara, förklara eller debattera när personen pratar. Lyssna och försök att sätta dig in i personens perspektiv för ett ögonblick istället för att vässa på dina egna argument. Avsluta samtalet med att bekräfta det du har hört, säg till exempel: "Nu förstår jag varför du är så frustrerad, arg eller orolig. Eftersom vi inte kan vända tillbaka tiden, låt oss slå våra kloka huvuden ihop och se hur vi kan lösa den här situationen. Är det okej?"
0 Comments
Leave a Reply. |
FörfattareIréne Hellström ICC Coach Arkiv
Oktober 2018
Kategorier
Alla
|